Bekkenfysiotherapie

De bekkenfysiotherapeut richt zich op mensen met problemen in het bekken, de lage rug, buik en bekkenbodem.  Dit kunnen zowel mannen en vrouwen als kinderen zijn.

Veel klachten zijn te verhelpen, maar mensen hebben door schaamte vaak moeite om met deze klachten bij een zorgverlener aan te kloppen. Als ze over die schaamte heen stappen, blijkt het leven weer veel prettiger te worden.  De bekkenbodem is een spierlaag onderin het bekken die de blaas met de urinebuis, de baarmoeder met de vagina en de endeldarm ondersteunt. Die bekkenbodemspieren zorgen ervoor dat urine, winden en ontlasting losgelaten of opgehouden kunnen worden. De spieren dragen bij aan de stabiliteit van het bekken. Ook hebben ze een functie bij seksualiteit.

Leren herkennen en trainen.

De bekkenfysiotherapeut helpt bij het leren herkennen, trainen en ontspannen van de spieren rondom het bekken. Daarbij kan gebruik worden gemaakt van speciale apparatuur. De bekkenfysiotherapeut adviseert over houding, stabiliteitstraining, belasting/belastbaarheid, toiletgedrag en drink- en eetgedrag.

Ook voor klachten en vragen op seksueel gebied kunnen patiënten bij de bekkenfysiotherapeut terecht. Tevens is alleen een bekkenfysiotherapeut bevoegd en deskundig om een inwendig onderzoek te doen.

Wat is bekkenfysiotherapie? Bekkenfysiotherapie is fysiotherapie bij bekkenklachten zoals:

• ongewild verlies van urine en/of ontlasting;
  • niet te onderdrukken aandrang om te plassen en/of te ontlasten;
  • verzakkingen van blaas, baarmoeder of darmen;
  • moeizaam kwijt kunnen van ontlasting;
  • pijn in de onderbuik, lies, rond de anus of de geslachtsdelen;
  • pijn bij gemeenschap, als de klachten samenhangen met de bekkenbodem;
  • bekkenpijn in de periode rond en na de zwangerschap en bevalling;
  • begeleiding tijdens zwangerschap en bevalling;
  • begeleiding bij operaties in de onderbuik.

bron: Koninklijk Nederlands Genootschap voor fysiotherapie; NVFB